عبدالعلی ادیب برومند
 
بفرمایید دانلود
دانلود هر چیزی که بخواهی دنیای دانلود
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید این وبلاگ برای فارسی زبانان که گاهی سری به اینترنت میزنند هست . مهم نیست که همیشه میای یا الان اتفاقی اومدی و دیگه ام نمیای ، مهم اینه .خوشحالم که وبلاگ من اومدی من بچه ی .....هستم اگه نمی ترسی باید بگم که من خون آشامم ، البته نه از اون مدل تو فیلما ، عاشق خون دخترام . همه ی دوستای دخترم انگشت هاشون زخمه.تا بعدا
آخرین مطالب
نويسندگان
جمعه 11 آذر 1390برچسب:مقاله ها اشخاص, :: 12:6 ::  نويسنده : hidden

عبدالعلی ادیب برومند

 

ادیب برومند -- شاعر ملی

شناسنامه

نام کامل

عبدالعلی ادیب برومند

معروف به

ادیب برومند

زادروز

بیست ویکم خرداد ۱۳۰۳

زادگاه

 ایران

همسر

فرنگیس امینی

فرزندان

جهانشاه برومند، شهریار برومند و پوراندخت برومند

دین

شیعه

اطلاعات سیاسی

حزب سیاسی

جبهه ملی ایران، حزب ایران

سمت

ریاست شورای مرکزی و هیات رهبری جبهه ملی از سال ۱۳۷۳ تاکنون

فعالیت‌ها

شاعر، نویسنده، وکیل، فعال سیاسی

پس از

کریم سنجابی

 

عبدالعلی ادیب برومند (زاده ۱۳۰۳ - گز) شاعر ملی و رئیس هیئت رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی ایران است.

زندگی‌نامه

کودکی

ادیب برومند در بیست ویکم خرداد ۱۳۰۳ در زادگاهش شهر گز از شهرستان بُرخوار استان اصفهان به دنیا آمد. پدرش مصطفی قلی خان برومند از خوانین گز بود که از حسن خط و مقدمات زبان عربی و آگاهی‌های تاریخی بهره داشت. به زبان فرانسه مسلّط واز جمله تجددطلبان عصر بود، هیچ گاه شغل دولتی نپذیرفت و به کار مِلکداری و کشاورزی اکتفا نمود.

نوجوانی

ادیب تا سن ۱۶ سالگی به نثر نویسی اهتمام می‌ورزید ولی از ۱۷ سالگی بیشتر به شعر و شاعری روی آورد و با علاقه و دلبستگیی که به شاعران و اشعار شعرای دوران مشروطه پیدا کرده بود، به سرودن شعر در همین سبک ِ نوپا که از جهت موضوع و مطلب دیرینگی نداشت و موضوع آن مسایل روز بود، پرداخت.

ورود به دانشگاه

ادیب برومند در جوانی با کسب رتبه ۳ در آزمون ورودی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به کسب دانش در رشته حقوق آغاز ورزید و در طی تحصیل در دانشکده حقوق به مطالعه پیرامون ادبیات فارسی پرداخت و به زبان‌های عربی و فرانسه نیز به تسلط پیدا کرد.

اشغال ایران در جنگ جهانی دوم

او پس از حادثه سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ و اشغال ایران به وسیله متفقین در جنگ جهانی دوم، به سرودن شعرهای سیاسی و میهنی پرداخت. موضوع این اشعار حمله به اشغال کنندگان ایران و مخالفت با عوامل بیگانه‌یعنی هواداران شوروی و انگلیس و انتقاد از دیکتاتوری دوران رضا شاه پهلوی و تقویت آزادیخواهی و استقلال طلبی و حسّ وطن خواهی در مردم ایران بود که در جراید و مجلات کشور منتشر می‌شد. وی همچنین اشعاری بر ضد غائلهٔ آذربایجان و زمزمهُ تجزیه طلبی در آن سامان، حزب دموکرات آذربایجان و حکومت سید جعفر پیشه وری سرود. دیب برومند تنها کسی است که در ان سالیان دور در اپرت (ایران پر آشوب -بهمن 1326 )انقلاب و تغییر حکومت در ایران را پیش بینی نموده بود

وکالت دادگستری

ادیب برومند در سال ۱۳۲۵ از وزارت دادگستری ابلاغی برای شغل دادیاری دادگستری اردبیل دریافت کرد ولی از پذیرفتن سِمَت قضائی اعراض نمود و تقاضای صدور پروانهٔ کارآموزی وکالت دادگستری کرد و دو سال بعد به طور مستقل به عنوان وکیل پایه یک دادگستری مشغول کار شد؛ وی سال‌ها وکیل بانک ملّی ایران بود و وکالت‌های متفرق را کم‌تر می‌پذیرفت.

فعالیت در جبهه ملی ایران (جبهه اول)

از آبانماه ۱۳۲۸ که جبهه ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق بنیان‌گذاری شد و نهضت ملی کردن صنعت نفت در سراسر ایران جنب و جوش خاصی پدید آورده بود، از هواداران نهضت ملی ایران گردید و با سرودن اشعار میهنی و سیاسی به همگامی با جبهه ملی و این نهضت ضد استعماری پرداخت و با نفوذ سیاسی انگلیس و تحریکات روسیه شوروی مخالفت کرد. وی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ همچنان با حکومت کودتا به مبارزه برخاست.

عضویت در شورای مرکزی جبهه ملی ایران (جبهه دوم تا پنجم)

ادیب برومند در سال ۱۳۳۹ جزء بنیان گذاران جبهه ملی دوم بود و تا زمان انحلال ان عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران محسوب می‌گردید. ایشان همچنین منشی کنگره جبهه ملی در سال ۱۳۴۱ به ریاست الهیار صالح بودند و به همراه مهندس کاظم حسیبی تنها کسانی محسوب می‌شدند که پس از استعفای اعضای شورای مرکزی جبهه ملی دوم از سمت خود استعفا ندادند. ادیب برومند در سال‌های ۱۳۵۶ نیز با شروع فعالیت جبهه ملی چهارم به عنوان عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران فعالیت‌های بسیاری را در جهت نیل به آزادی و برقراری حکومت مردمی و حاکمیت ملی انجام داده‌اند.

پس از انقلاب استاد برومند به همراه آقایان دکتر کریم سنجابی، اصغر پارسا، دکتر علی اردلان و دکتر یوسف جلالی موسوی ‏بعنوان اعضای هیئت رهبری نظرات شما عزیزان:


پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 48
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1